Unsur Kekurangan Atau Lebih Berlebihan Di Tanah - Cara Menentukan Unsur-Unsur Daripada A Plant Tidak Cukup

Unsur Kekurangan Atau Berlebihan Di Tanah?

Semua makhluk hidup memerlukan unsur mikro dan makro tertentu, vitamin dan bahan berguna lain untuk kesihatan dan kehidupan normal. Tumbuhan dalam perkara ini tidak terkecuali. Kekurangan beberapa elemen, sebagai contoh, menghalang pertumbuhan tumbuhan, kekurangan orang lain mengurangkan kesuburan. Kadang-kadang masalahnya bukanlah kekurangan unsur-unsur yang diperlukan tetapi dalam kelimpahannya, dan oleh itu sangatlah penting untuk mengetahui unsur-unsur dan dalam jumlah apa yang terkandung dalam satu atau lain tanah. Dalam artikel ini, kami akan menerangkan tanda-tanda yang akan membantu anda menentukan apa yang terkandung di dalam tanah dengan lebihan, dan apa yang hilang di dalamnya.

So.

Nitrogen.

Tanda-tanda kekurangan nitrogen di dalam tanah: daun tumbuhan pucat, berubah kuning, kadang-kadang memperoleh warna merah jambu, memutar dan jatuh. Kilang tumbuh buruk, ia tidak berbunga. Baja nitrogen diperkenalkan pada musim bunga, dan berapa banyak yang perlu diperkenalkan mesti ditentukan terlebih dahulu.

Tanda nitrogen berlebihan di dalam tanah: warna hijau gelap tepu bahagian tanah tumbuhan, batang terlalu tebal dengan pertumbuhan yang perlahan.

Fosforus.

Tanda-tanda kekurangan fosforus dalam tanah: daun kelihatan membengkak ke atas.Kadang-kadang kehijauan menunjukkan warna biru dan ungu.

Tanda-tanda fosforus berlebihan di dalam tanah: Kilang itu tumbuh terlalu cepat dari baja fosforus yang berlebihan. Daun bertukar menjadi kuning, bintik-bintik nekrosis muncul.

Kalium.

Tanda-tanda kekurangan kalium di dalam tanah: terbakar di sepanjang tepi daun, dengan plat daun dibungkus, daun berkerut. Jumlah baja kalium yang tidak mencukupi di dalam tanah juga boleh menyebabkan daun "keriting". Dengan kekurangan kalium, pokok buah-buahan berkembang dengan berlimpah, tetapi bunga runtuh, mengakibatkan buah-buahan yang sangat sedikit.

Tanda-tanda kalium yang berlebihan di dalam tanah: Kilang itu seolah-olah meregangkan, sementara ia pales, menjadi lendir.

Magnesium.

Tanda-tanda kekurangan magnesium di dalam tanah: daunnya menjadi kuning, bermula dari tepi. Sebabnya kekurangan magnesium adalah pengenalan baja potash yang kerap ke dalam tanah.

Tanda-tanda magnesium yang berlebihan di dalam tanah: daun gelap, daun muda berpusing, tidak mempunyai masa untuk berkembang.

Zink.

Tanda-tanda kekurangan zink dalam tanah: daunnya lebih kecil, panjang, tirus, dan daun apikal ditutup dengan bintik-bintik. Dalam sesetengah tumbuh-tumbuhan, daun menjadi kuning, kemudian berubah menjadi coklat. Memperkukuh tanah dengan alfalfa konvensional zink.

Tanda zink berlebihan di dalam tanah: orang dewasa yang sihat kehilangan daun mereka, urat pada mereka memperoleh warna merah yang tidak jelas, dan di sekelilingnya muncul bintik-bintik semitransparent.

Tembaga.

Tanda kekurangan tembaga di dalam tanah: petua putih daun. Terutamanya sensitif terhadap kekurangan tembaga adalah tumbuhan sitrus.

Tanda tembaga berlebihan di dalam tanah: daunnya ditutup dengan bintik kuning atau kelabu.

Jika anda mengambil tanah untuk bunga dalaman di taman atau padang rumput, maka anda harus tahu bahawa terdapat penunjuk tumbuhan yang anda dapat menentukan unsur surih yang hilang atau, sebaliknya, terlalu banyak di dalam tanah.

Sebagai contoh, raspberi tumbuh dengan baik di mana tanah mengandungi banyak nitrogen. Dia suka nitrogen, kurap dan hop.

Clover dan sundew, sebaliknya, berkembang di mana terdapat sedikit nitrogen.

Pakai tumbuh dengan baik di tanah kaya dengan kalsium. Di dalam tanah dengan kandungan kalsium yang rendah, violet dan heather berasa baik.

Tumbuh-tumbuhan yang menunjuk kepada tanah kaya dan tidak berkembang – lungwort, nikmat malam, belalang-belalang.

Pada tanah yang miskin, hambar, coklat kecil, blueberries, cranberry, cranberry agak biasa tumbuh.

Tonton video itu: Wow. . Cara mudah menentukan keasaman (PH) tanah

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: