Bonsai: Penjagaan, Cara Meningkatkan Keadaan Rumah

Cara Menanam Bonsai

Bonsai – pokok biasa, hanya kerdil. Dia mempunyai ciri-ciri dan keperluan yang sama, serta orang yang lebih mantap. Oleh itu, bonsai tidak memerlukan penjagaan khas di rumah. Hanya buat pokok untuk dia keadaan semulajadi.

Langkah Satu: Pilih Pohon

Mula-mula fikirkan apa bentuk yang anda inginkan bonsai. Prosiding dari ini dan pilih kilang.

Sumber: Foto simpananPengurus bonsai di rumah tidak memerlukan banyak usaha

  • Komposisi menegak. Anda boleh menggunakan apa-apa jenis, tetapi yang terbaik adalah konifer: pain, cedar.
  • Bentuk yang rata. Ia boleh dicapai dengan membentuk pokok dengan mahkota besar yang luas. Ini adalah ek, maple, elm.
  • Komposisi dataran. Ini adalah satu tumbuhan, tetapi cabangnya disusun sedemikian rupa sehingga nampaknya beberapa di antaranya tumbuh di dalam mangkuk. Bonsai tersebut dicipta dari spesies cawangan yang baik: oak, maple, poplar.
  • Komposisi pelbagai laras dan hutan. Dalam mangkuk terdapat beberapa tumbuhan pada masa yang sama, yang bermaksud mereka tidak boleh mengganggu satu sama lain. Lebih baik mengambil pokok dengan mahkota padat: pain, birch.
  • Borang sastera, lata, cenderung. Unsur utama komposisinya adalah batang yang luar biasa, aneh melengkung. Oleh itu, cawangan-cawangan perlu ditipis.Lebih mudah memilih pokok yang tidak membentuk mahkota padat sekaligus.

Setelah memutuskan matlamat, bertindak.

Bagaimana untuk mengembangkan bonsai

Anda boleh menggali di dalam hutan apa-apa pokok penjual – mereka cukup tumbuh dari biji benih. Kilang itu harus sangat muda – ketinggian 15 sentimeter. Keluarkannya dengan tanah. Ambil beberapa tanah di rizab, supaya "haiwan kesayangan" lebih mudah untuk menyelesaikan di tempat baru.

Pada mulanya, bonsai ditanam dalam bekas atau periuk. Dan hanya dalam 1-2 tahun bermula pembentukan mahkota dan akar.

  • Gantikan tanah dalam periuk dengan sedikit. Beli tanah siap untuk bonsai atau buat sendiri. Campurkan pasir, gambut, humus daun dan batu. Bonsai akan melambatkan pertumbuhan.
  • Potong akar sehingga 7-8 cm kekal.
  • Pemindahan pokok itu menjadi periuk bonsai.
  • Buat pemotong pemotong khas di batang. Bonsai akan mula menyembuhkan luka. Ini akan memperlahankan perkembangannya.
  • Sekiranya perlu – memotong cawangan, bengkokkan batang, memberikannya bentuk tertentu. Ini boleh dilakukan dengan menyatukannya kepada sokongan, memasangnya dengan cincin, tali atau wayar. Tetapi jangan keluli nipis – ia boleh terhempas ke dalam batang dan meninggalkan parut hodoh.

Penjagaan lanjut adalah mudah. Air tanah di akar, kerap taburkan cawangan. Adalah lebih baik untuk melakukan ini pada waktu pagi – menyembur embun meniru.

Jangan biarkan bonsai di bawah cahaya matahari langsung, jangan biarkan ia dibekukan dalam draf. Haba juga akan merosakkan kilang.

Dan, tentu saja, jangan lupa tentang pembentukan batang dan mahkota. Ini adalah proses yang berterusan, pertumbuhan pokok perlu dikawal sepanjang masa.

Tonton video itu: Cara Menanam Bahan Bonsai Sisir Dongkelan Alam

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: